Socker och stress

StressAtt känna sig stressad är något vi alla gör då och då. Denna typ av sporadisk och kortvarig stress är inte farlig utan kan tvärtom vara positiv i viss bemärkelse. Det är när den långvariga stressen som inte går att bli av med drabbar en som man bör ta sig en rejäl funderare på sin livssituation. När du blir stressad är det många saker som händer inuti din kropp som du inte kan styra över. Vi människor är programmerade att reagera på ett visst sätt vid stress, vilket kan göra det svårt att ändra sitt beteendemönster. Vi kan bli stressade av både fysiologiska och psykologiska anledningar, och när stresskänslan dyker upp gäller det att veta hur du bäst hanterar denna så att du inte hamnar i stressfällorna.

Ska du fly eller illa fäkta?

När du känner dig stressad utsöndras stresshormonerna adrenalin, kortisol och noradrenalin. Dessa uppkommer i binjurarna och skickas ut i kroppen då hjärnan registrerar en stressfull situation eller fara av något slag. Hjärtat börjar också slå snabbare och skickar ut mer blod till alla organ och muskler vilket innebär att kroppen gör sig redo att gå in i strid om så skulle behövas. Alltså är det en påfrestning för kroppen att befinna sig i detta skick. Oavsett vilken typ av stress du upplever kommer din kropp säkerligen att vilja fyllas på med snabba kolhydrater. Kolhydrater går nämligen snabbt ut i blodet och ger den extra energi som behövs i en stressfull situation. Socker är det ämne som ger snabbast energi, och vid en fysiskt påfrestande situation kan detta snabba bränsle fungera som den extra energiboost som behövs för att klara av situationen. Detta är dock inte lika viktigt vid en mentalt stressad situation, men hjärnan skickar ändå ut samma signaler oavsett vilken typ av stress du upplever.

Undvik det onödiga sockret

Det finns olika sett att hantera stress. När du känner dig stressad gäller det att försöka samla dina tankar och lugna ner dig själv innan situationen spårar ur. Är du en av dem som anser sig jobba mer effektivt under stress bör du ändå vara vaksam så att denna stress inte blir alltför långvarig. Kronisk stress rubbar kroppens funktioner, så vet du med dig att du blir lätt stressad kan det vara en bra idé att prova på avslappningsövningar, gå en promenad eller ta ett varmt bad för att lugna ner dig. Eftersom hjärnan lurar dig att äta mer socker när du känner dig stressad bör du göra ditt bästa för att inte falla i sockerfällan. När man väl börjat äta sockerrik mat kan det vara svårt att sluta och det hela utvecklas till en ond cirkel. Ha nyttiga snacks lättillgängligt om du vet med dig att du lätt blir stressad då dessa håller ditt blodsocker på en jämn nivå. Nötter är ett exempel på något som är både nyttigt och lätt att äta var du än befinner dig. Lätt att ha med i väskan är de också. Vill du ändå ha något sött rekommenderas frukt.

Comments are closed.